Planmatig werken vanuit CGT
principes. Voor psychosociaal- en andere therapeuten.
Samenvatting; De aanleiding voor het
ontwikkelen van deze workshop is dat ik zo gefascineerd en enthousiast ben over
ervaringsgericht en lichaamsgericht werken. Maar ook heb ervaren de afgelopen
jaren dat een kader om deze interventies ook in te bedden van belang is, omdat
ze anders echt kracht en effect verliezen. Doel van deze workshop is om het kader dat de
Cognitieve gedragstherapie biedt te gebruiken zodat de ervaringsgerichte interventies
gerichter in gezet kunnen worden en zo nog krachtiger zijn. En zodat je ook zelf
als therapeut meer houvast hebt wat betreft timing en volgorde voor het
inzetten van je acties en interventies. Gevolg daarvan is dan ook dat je dan
meer ‘samen met client eigenaar bent van het proces’ en de client nog meer regie
over eigen proces krijgt.
Er wordt onderzoek
gedaan naar welke factoren bepalen of een behandeling/therapie effect heeft. ‘Contact
maken’ ( de relatie therapeut-client) én planmatig werken, komen daarin vaak
naar voren als belangrijke ( non-specifieke) factoren. Om meer planmatig te
werken, kan een referentiekader, zeg maar een ‘overzichtskaart’, behulpzaam
zijn om je route uit te stippelen. Want op basis van welke wegwijzers en welk
kader bepaal je nu je route, en maak je keuzes, wat je wanneer inzet? Je hebt
geleerd goed aan te sluiten bij je client, maar wanneer en hoe stippel je nu
een duidelijke richting en plan uit, terwijl je aansluit?
Binnen het reguliere werkveld (ggz) worden er meestal methodieken gebruikt die
al in zichzelf route, stappen en fases aangeven. Hoewel het nadelen heeft
wanneer een route (zorgpad en protocollen) te strak wordt gehanteerd, geeft het
tegelijkertijd houvast, om alles wat er binnen, of in een therapiecontact zich
voordoet wat te ordenen en te timen. Overzicht hebben, geeft daarnaast zowel
therapeut als cliënt regie én mogelijkheid om samen keuzes te maken en verantwoordelijkheid
te dragen in het proces. Zo ben je eigenaar van het proces, allebei tegelijk.
Binnen het
complementaire veld en de psychosociale therapie wordt er over het algemeen
minder ‘protocollair’ gewerkt., en met de rijkdom die daar aan interventies
beschikbaar is, gaat er mogelijk daarmee echter ook wat van de effectiviteit van
die interventies verloren.
De cognitieve gedragstherapie (CGT) is een binnen het GGZ algemeen aanvaard
kader, en veel methodieken en protocollen maken gebruik van de CGT als
referentiekader. Het is gebaseerd op basisprincipes van hoe mensen leren, hoe gedrag
ontstaat en hoe gedrag, gedachten en ‘gevoel’ samenhangen. En dus ook hoe (leer)ervaringen
opgeslagen worden in (lijf)geheugen en dat geeft weer richting voor hoe die
patronen te ‘veranderen’ of bewerken zijn. En daarnaast geeft het richting hoe
je specifiek ervaringsgerichte interventies dus daarbij , heel specifiek kunt
inzetten.
In deze tweedaagse workshop/cursus willen we de basisprincipes langslopen van
de CGT, en onderzoeken hoe deze het werk in sessies met cliënten op gebied van
structuur en planmatigheid, kan ondersteunen. Om zo efficiënter te werken en
meer gezamenlijk het proces te dragen en te overzien.
Daarnaast geeft het de mogelijkheid om aan te sluiten bij, en te communiceren
met, wat er binnen het reguliere werkveld ggz gebeurd, en geeft het beter zicht
op indicatiestelling. Waar en wanneer sluit welke aanpak het beste aan?
In de twee
dagen staan we stil bij de basis(leer) principes en de kernelementen van de
CGT, planmatig en protocollair werken, in relatie tot het contact van therapeut
en cliënt. We gaan oefenen met concrete ‘modellen’ vanuit de CGT die helpen de
info te ordenen, problematiek te analyseren, en die aangrijpingspunten geeft om
samen aan ‘t werk te gaan. Je maakt ook kennis met protocollen die gehanteerd
worden binnen het ggz. En bij het specifieke van trauma als leerervaring op de ontwikkeling
van patronen in doen, denken en voelen.
Wanneer; najaar 2020
Locatie: Groningen
( aanbod kan ook in Zwolle verzorgd worden of in company)
Werkwijze; combinatie van theorie, oefenen,
ervaren en onderlinge leergesprekken.
Literatuur; van te voren digitaal enkele artikelen.
Docent; Helen Catsburg. GZ psycholoog, lichaamsgericht werkend
therapeut, EMDR praktioner.
Werkt al jaren in de GGZ met verschillende
doelgroepen, en daarnaast als zelfstandige. Is Gezondheidszorg psycholoog en
gespecialiseerd als Trauma/EMDR therapeut en Lichaamsgericht werkend therapeut
en momenteel verder in opleiding als systemisch werkend coach/therapeut. Geeft
ook les, en coached ondernemers en iedereen
met vragen op gebied van persoonlijke ontwikkeling en zingeving.
Kosten; 250 euro inclusief koffie en thee. Lunch mag je zelf
meenemen, of kun je in de buurt kopen.